Spelutveckling Blogg 6

Sista veckan är här och inte mycket har gjorts när det kommer till ny grafik. Så som det bör vara!
Den här veckans inlägg handlar om slutpusslandet av objekt som snart ska in och uppfräschade till den redan befintliga grafiken i spelet.
Så det här inlägget kommer handla om hur jag tar de utspridda delarna av ett objekt och för samman dem i ett sprite sheet som går in i spelets överliggande stil.
Vi har gjort mycket grafiskt till spelet. Mycket har gjorts av alla tre grafiker i gruppen som har haft något olika stil på det de skapat. Så att ta in det viktigaste delarna för att omarbeta så de passar stilen har jag suttit med.
Så den huvudsakliga uppgiften jag gjort är att få animationer av rymdskeppen i spelet att gå ihop med den slutgiltiga designen. Jag fick skickat till mig landnings animationer som baserats på färger som vi inte använder längre. Så jag tar in dem i photoshop för att byta ut vissa delar i bilden så som skeppet och vissa andra delar som behövd .
Alla tre skeppen behövde olika behandling så jag kan gå igenom lite vad jag gjort på var och en.
Före
Efter
Skepp 1
Fösta skeppet kan vara den mest drastiska då jag inte hade tillgång till färglagret på den delen som skulle fällas ut på sidan. Så jag gjorde två nya video lager för att först göra ett nytt linjelager överst och under det färglägga med de nya färgerna. Här kanske jag får ursäkta mig till den tidigare animeraren för jag förminskade ner den animerade delen och gjorde om sättet den dök upp på för att få det mindre stelt.
Före
Efter
Skepp 2
Andra skeppet var lättare att arbeta med då den animerade delen inte var en stor del av objektet. Så jag bytte ut det gamla skeppet mot de nya och minskade ner antalet frames i animationen för att spara tid i framtiden och för att rörelsen är så liten att det inte behöver å många bilder.
Före
Efter
Skepp 3
Den tredje animationen var så gott som färdig redan. Den visade sig vara större än den behövde så jag fick dra mer skalan lite. Jag tog bort staketet bakom skeppet för att det inte gör någon skillnad då allting är i spelet är sett antingen rakt framifrån eller i profil.
Som avslutning sätter jag samman allt som hör de olika skeppen till. Gör om dem till var sina sprite sheets som jag sedan kan skick till programmerarna.

 

Viktigt att notera är att när jag först gjorde dem till sprite sheets så var mittpunkten olika för att de hade olika storlekar. Så var noga med att få programmet att se en bestämd mitt del av det du gör.
Spelutveckling Blogg 6

2 reaktioner på ”Spelutveckling Blogg 6

  1. Hej Anders, Stefan från grupp ett här som får äran att kommentera på ditt sista blogginlägg. Jag håller med dig om att det inte var mycket grafik kvar att göra för sista veckan, det kändes mest som programmerarnas vecka helt enkelt. Jag tycker du förklarar tydligt vad du gör för uppdateringar på era gamla sprites för att få dom att passa in mer i spelets stil. Du visar också bra med både de tidigare varianterna i bilder och dina nya uppdaterade bilder. Jag tycker ni har en kul design på era skepp då de är som en mix av hus och rymdskepp, får mig att tänka på Terran i Starcraft. Du förklarar tydligt hur du tar dig till för att fixa till era gamla skepp. Och till sist varför du gjort vad du gjort, så som jag förstod det så var allt inom grafiken så gott som färdigt så för att ha något att göra så tog du dig an att finslipa lite på grafiken. Eller så kanske du hade planerat det sen tidigare det går framgår inte riktigt, men som du själv påpekade så var det nog ingen större ide att börja på något helt nytt iallafall. Hur som helst bra jobbat och lycka till i fortsättningen!

    Gilla

Lämna en kommentar